Petra Kursar, viša konzervatorica-restauratorica
Nacionalni muzej moderne umjetnosti
petra.kursar@nmmu.hr
Konzervatorsko-restauratorski radovi na slici Ivana Generalića Sprevod Štefa Halačeka
Hlebinski autodidakt Ivan Generalić u slici Sprevod Štefa Halačeka iz 1934. (ulje na platnu, dimenzija 50 x 47 cm, MG-2120) jasnim crtežom, plošnom kompozicijom i naglašenim simboličnim lokalnim bojama bilježi pomirenost svojih suseljana sa svakom sudbinom, pa i sa smrtnom. Proporcije tipiziranih likova simbolično su deformirane do groteske, a lokalitet specificira tradicionalna obredna povorka i karakteristični ambijent podravske kuće i koraljne krošnje vrbe u pustoj ravnici pod debelim snijegom. Generalić viđeno i doživljeno isprepliće sa snovima i sjećanjima, ne slikajući stvarnost nego iz stvarnosti proizašle emocije. Siromah Štef Halaček često je obilazio Generalića. Na Štefekove brojne zamjerke Generalićevu umijeću, slikar je odgovorio naslikavši mu živomu sprovod. Sprevod Štefa Halačeka je na povijesnoj i kritičkoj izložbi 50 Ans d’Art Moderne u Bruxellesu 1958. bio izložen uz Braquea, Chagalla, Picassa, Matissea, Kleea i Kandinskog, a međunarodna je kritika isticala Generalićev autentičan doprinos suvremenom svjetskom slikarstvu.
Stanje slike prije zahvata pokazivalo je visoki stupanj popucanosti bojenog sloja i ostataka prijašnjih zahvata (starog preslika, požutjelog laka i nečistoća akumuliranih iz zraka tijekom izlaganja umjetnine). S ciljem jasnijeg sagledavanja i upoznavanja tehnologije Generalićeva slikarstva izvršena su prirodoslovna istraživanja na uzorcima. Mogući uzrok u tolikoj mjeri prisutnih krakelira je smjesa kojom je premazana površina umjetnine sa stražnje strane. Zamijećeno je da na rubu slike koji je s naličja prekrivao podokvir nisu prisutne krakelire što znači da je platno ispod podokvira ostalo nepremazano smjesom koja je očito uzrokovala pucanje slikanog sloja. FTIR analizom uzetog uzorka ustanovljeno da je u sastavu smjese prisutan kalcij-karbonat, odnosno kreda s dodatkom silikata. Mikropresjeci uzoraka analizirani su svjetlosnim mikroskopom, izrađen je opis i slikanje uzoraka, analiza sastava za molekularnu analizu pigmenata i veziva te µFT-IR mikroanaliza sastava uzorka skenirajućim elektronskim mikroskopom (SEM/EDS) u suradnji s vanjskim laboratorijem. UV snimka pokazala je lokacije starog preslika koji je bio nanesen preko originalnog sloja boje.
Konzervatorsko-restauratorski zahvat uključivao je uklanjanje površinskih nečistoća otopinom 7 % triamonium-citrata u demineraliziranoj vodi. Najbolji je rezultat za uklanjanje starog laka i preslika dao Pemulen gel pH 8. Umjetnina je dublirana na novi platneni nosilac na toplinskom vakuum stolu smjesom Beve 371 i medicinskog benzina u omjeru 30 : 70 čime je postignuto lijepljenje i ravnanje slikanog sloja. Oštećenja su ispunjena polivinilacetatnim kitom s kalcij-karbonatom komercijalnog naziva Stuki i retuširana gvaš bojama u podložnom te Gamblin bojama u završnom sloju. Stari dotrajali podokvir s letvicama ravnog profila bez kajli za zatezanje je nakon fotodokumentiranja zamijenjen novim. Umjetnina je stabilizirana, vraćen joj je izvorni izgled, a Štef Halaček može mirno počivati.
Slika 1. Zatečeno stanje umjetnine (foto: J. Kliska)
Slika 2. Snimka UV fluorescencije (foto: J. Kliska)
Slika 3. Poleđina umjetnine (foto: J. Kliska)
Slika 4. Umjetnina na toplinskom vakuum stolu (foto: P. Kursar)