Damir Doračić, konzervator-restaurator savjetnik
Arheološki muzej u Zagrebu
ddoracic@amz.hr
Arheologija 19. stoljeća – obrada natpisne ploče s lijesa biskupa Alagovića
Uvod
Tijekom arheoloških istraživanja sjeverno od zagrebačke katedrale koja je na inicijativu Prvostolnog kaptola zagrebačkog proveo Muzej grada Zagreba, pronađena je metalna natpisna ploča s lijesa u kojem je sahranjen zagrebački biskup Aleksandar Alagović.
Biskup Alagović (1760. – 1837.) spada među najznačajnije zagrebačke biskupe čijom su zaslugom, između ostalog, provedene brojne više ili manje uspješne intervencije na zagrebačkoj katedrali, biskupskom dvoru i sjemeništu, a zaslužan je i za uređenje parka Ribnjak u Zagrebu te formiranje đačkog sirotišta u Požegi. Bio je također jedan od osnivača i pokrovitelj Musikvereina (današnjeg Hrvatskog glazbenog zavoda).
Pronađena natpisna ploča sačuvana je većim dijelom u metalnom stanju, dok su pojedina područja djelomično ili sasvim mineralizirana. S prednje i stražnje strane ploče otkriveni su ostatci tkanine i srme kojom je lijes vjerojatno bio prekriven.
Konzervatorsko-restauratorska istraživanja i obrada
Pored uobičajenih preliminarnih istraživanja (makroskopski i mikroskopski pregled, istražno čišćenje), provedena su i osnovna analitička istraživanja materijala od kojeg je ploča izrađena te analiza ostataka tkanine. Rezultati istraživanja SEM-EDS metodom pokazali su da je ploča izrađena od slitine bakra i cinka (mjedi), a prednja strana je posrebrena. Zanimljivo je da su na posrebrenoj strani otkriveni tragovi crne boje što bi moglo upućivati na podatak da su ploča i možda cijeli lijes naknadno prebojani u crno.
Struktura vlakana srme i tkanine ukazuje na to da se vjerojatno radi o svilenoj pređi koja je u slučaju srme omotana pozlaćenom srebrnom trakom pri čemu je važno istaknuti da je traka pozlaćena samo s vanjske, vidljive strane.
Konzervatorsko-restauratorska obrada ploče uključivala je metode i materijale uobičajene u arheološkom segmentu konzervatorsko-restauratorske djelatnosti (mehaničko čišćenje kombinacijom ručnih alata, mikropjeskarenja staklenim perlama i ultrazvučnog dlijeta, impregnaciju otopinom Paraloidoa B-72 5 % u acetonu i Aralditom 2020, stabilizaciju aktivne korozije otopinom benzotriazola 3 % u etanolu te nanošenje zaštitnog akrilno-mikrovoštanog premaza koji se sastojao od 1 % Paraloida B-72 i 2 % Cosmoloida 80H otopljenih u toluolu). Na ploči su, osim datuma rođenja i smrti, navedene funkcije koje je biskup za života obavljao, dok se na stražnjoj strani nazire ime majstora (G. Köhler) koji je ploču izradio. Ploča se danas čuva u kontroliranim mikroklimatskim uvjetima u Muzeju grada Zagreba.
Slika 1. Ploča prije konzervatorsko-restauratorske obrade (foto: D. Doračić)
Slika 2. Sačuvani ostatci srme (lijevo) i tkanine (desno) (foto: D. Doračić)
Slika 3. BSE foto svilenih vlakana srme otkrivene na prednjoj strani ploče (lijevo), tragova tkanine sa stražnje strane ploče (sredina) te pozlaćene srebrne trake srme s prednje strane ploče (desno) (foto: D. Doračić)
Slika 4. Usporedni EDS spektri pozlaćene, vanjske strane (lijevo) i nepozlaćene, unutarnje strane (desno) metalne trake srme (izradio: D. Doračić)
Slika 5. Ploča nakon konzervatorsko-restauratorske obrade (foto: D. Doračić)
Slika 6. Detalj stražnje strane s imenom majstora koji je ploču izradio (foto: D. Doračić)