Konzervacija-restauracija mramorne ženske glave

Duje Ordulj, viši konzervator-restaurator
Arheološki muzej u Splitu
duje.ordulj@armus.hr

Konzervacija-restauracija mramorne ženske glave

 

Mramorna glava podrijetlom je iz Salone te se navodi da bi mogla pripadati Dioklecijanovoj ženi Priski. Riječ je o ženskom portretu ukočenog pogleda uz prisutan tetrarhijski izraz lica te se smatra jednim od najljepših portreta prve polovice IV. st. u Dalmaciji. Konzervacija-restauracija glave predstavlja kombinaciju primjene suvremenih tehnologija i tradicionalnih metoda u očuvanju kulturne baštine.
Fotogrametrijsko snimanje
Prvi korak u konzervaciji-restauraciji glave je fotogrametrijsko snimanje zatečenog stanja. Glava je snimljena uz pomoć softverskog programa Agisoft Metashape koji omogućuje stvaranje visokokvalitetnog 3D modela. Ovakav pristup omogućuje kvalitetno dokumentiranje te je dobra podloga za izradu digitalne rekonstrukcije ukoliko bude potrebna.
Vizualni pregled i uklanjanje kalcitne skrame
Vizualnim pregledom ustanovljene su velike površine kalcitne skrame na površini lica. Skrama je rezultat dugogodišnjeg utjecaja prirodnih uvjeta na predmet u zemlji. Skramu je bilo potrebno pažljivo ukloniti kako bi se otkrila izvorna površina. Proces je započet pranjem destiliranom vodom uz pomoć obloga od celulozne pulpe koje je omekšalo kalcitnu skramu i omogućilo lakše mehaničko čišćenje. Omekšana skrama mehanički je stanjena koristeći se tradicionalnim klesarskim alatima i ultrazvučnom iglom. Alati su korišteni s velikom pažnjom uz kontrolirano uklanjanje slojeva kalcita, pazeći da se ne ošteti izvorna površina. Za završnu fazu čišćenja korišten je laser Michelangelo Qunta System u infracrvenom zračenju na valnoj dužini od 1064 nanometra. Ove postavke omogućile su precizno uklanjanje preostalih naslaga ostavljajući površinu čistom.
Konsolidacija i digitalna rekonstrukcija
Završni korak u ovom procesu je konsolidacija. Vizualnim pregledom nije ustanovljena prisutnost štetnih soli te je površina konsolidirana 10-postotnom otopinom amonijevog oksalata u vodi. Mramorna glava je nakon kozervatorsko-restauratorskog zahvata ponovno snimljena fotogrametrijski te je izrađen 3D model koji se može upotrijebiti za daljnje analize i proučavanje bez potrebe za fizičkim kontaktom s izvornim predmetom. Također, 3D model može poslužiti kao predložak za neke nove metode restauracije ili izrade rekonstrukcije korištenjem alata umjetne inteligencije. U ovom primjeru rekonstruiran je nos upotrebom funkcije AI Generative Fill u Adobe Photoshopu. Ovakva metoda daje uvid kako bi predmet izgledao poslije rekonstrukcije, prije nego konzervatorsko-restauratorski rad na njemu uopće započne.

Sl. 1. Mramorna glava prekrivena kalcitnom skramom. Fotografija: D. Ordulj.

Sl. 2. Mramorna glava nakon konzervatorsko-restauratorskog zahvata. Fotografija: D. Ordulj.


Sl. 3. Digitalna rekonstrukcija nosa. Fotografija: D. Ordulj.

Podijeli