SAD VIDIŠ – SAD NE VIDIŠ

Andrea Dugandžić, viša konzervatorica-restauratorica
Arheološki muzej Istre, Pula
andreasardoz@yahoo.co.uk

 

SAD VIDIŠ -– SAD NE VIDIŠ

 

U konzervatorsko-restauratorsku radionicu za obradu keramike Arheološkog muzeja Istre, iz stalnog muzejskog postava donesena je uljanica koja je već ranije bila restaurirana radi izlaganja na privremenoj izložbi „Prozor u prošlost“ autorice Silvane Petešić.

Uljanica je pronađena tijekom istraživanja nekropole na Marsovom pPolju u Puli 1985.  godine. Pronađena je u oštećenoj grobnoj cjelini broj 15 unutar keramičke urne. Ukop je bio bez arhitekture s kamenim pokrovnim pločama. U stručnoj literaturi uljanica je datirana u prvu polovicu 1I. st.

 

Na disku uljanice nalazi se reljefni prikaz gladijatora u raskoraku, s mačem u podignutoj desnoj ruci i sa štitom u lijevoj. Na dnu uljanice je urezana je kružnica. Dimenzije uljanice su: dužina 11 cm, širina 8 cm i visina 2,8 cm. 

 

Predmet je nakon pronalaska bio restauriran krajem osamdesetih godina. Ulomci uljanice su spojeni su ljepilom nepoznatog sastava (budući da ne postoji konzervatorsko-restauratorska dokumentacija o predmetu). Iako je uljanica bila zalijepljena i djelomično nadograđena, bilo ju je potrebno detaljno pregledati i ponovno konzervirati-restaurirati. Vizualnim pregledom je utvrđeno je da prikaz dijela anatomije gladijatora ne odgovara uobičajenoj formi. S obzirom na to da je uljanica već objavljena u stručnoj literaturi, odgovorni kustos nije pridavao pažnju točnosti rekonstruiranog dijela anatomije gladijatora. Predmet je najprije opran tekućom vodom i PVC četkicom. Nakon pranja, jasnije je bio vidljiv dio „šaljive“ gipsane rekonstrukcije tijela gladijatora. Naime, spolovilo gladijatora šaljivo je nadograđeno. Uz gipsanu rekonstrukciju međunožja pranjem su utvrđene još dvije manje rekonstrukcije. Daljnjom je obradom je ispod stereo -lupe i skalpelom anatomski višak uklonjen. Gips je dorađen vodo-brusnim papirom pod tekućom vodom te je uljanica nakon sušenja stabilizirana 10 % akrilnom emulzijom ( Dispersion K9) u destiliranoj vodi. Rekonstrukcije su završno retuširane akrilnim bojama.

Slika 1. Zatečeno stanje (foto: A. Dugandžić)

Slika 2. Stanje nakon obrade (foto: A. Dugandžić)

Podijeli